Ga naar inhoud

1:43 houten racebaan

26 replies to this topic

#1 wenamba

Ingeburgerd

• Leden
  • 75 Posts:
  • Interests:Alles dat met hout en/of techniek te maken heeft.
  • Racebaan:Fleischmann
  • Race-club:Ik rij niet op een club

Gepost 19 augustus 2009 - 08:27

Introductie
Als je eens je zolder opruimt kom je dingen van vroeger tegen, zo ook een oude Artin racebaan. Deze bestond uit 6 meter baan en 6 auto's die ik verzameld had. Opnieuw enthousiast geworden hierover ben ik meer gaan verzamelen en heb naast 30 meter 2 baans ook 10 meter 4 baans Artin op de kop kunnen tikken. Hier ging het eigenlijk fout, want met meer dan 2 personen kunnen racen is veel beter dan met 2 smile.gif . Wel stuitte ik al snel op de beperkingen van deze banen zoals krappe bochten, matige stroomtoevoer en wellicht de belangrijkste; geen ruimte om alle op te bouwen. Onderstaande plaatjes laten dit goed zien.

Het telkens opnieuw opbouwen van een baan en ervoor zorgen dat het goed rijd, kost meer dan een uur. Dit uur kan ook besteed worden aan rijden. Daarom wilde ik wat anders. Ik bouw (als hobby) zelf meubels voor mijn eigen huis, maar ook voor anderen. Het leek me daarom wel leuk voor iets totaal anders; een eigen houten racebaan.

Baanontwerp
De Artin baanstukken geven een hoop vrijheden, waardoor ik goed te weten ben gekomen wat ik wel en niet zoek in een vaste opstelling. Loopings zijn taboe (waarom bestaan die dingen) net zoals plotselinge elevaties. Er mag een lastig stuk in de baan zitten, maar vooral ook neit teveel, want hard rijden vind ik het leukst. Wel zit ik met een ruimte probleem. Mijn huis is niet erg groot waardoor ik geen echte vaste baan kan maken (hier later meer over) en dat de baan niet te groot kan worden. Het besproken maximum (ik heb een vrouw die wel steunt, maar ook ruimte wil houden om te lopen in huis tongue.gif ) kwam uit op 180x120cm zodat het comfortabel in de huiskamer kan liggen op tafel. Het probleem met die maat is echter dat een 1:32 ontwerp erg lastig zou worden, want dan wordt de baan wel erg klein. Na het afwegen tussen baanlengte, rijplezier en aantal slots heb ik toch gekozen voor een 1:43 baan met 3 slots die 6 cm uit elkaar liggen.

De bocht linksonder wordt een kuipbocht, omdat ik dat wel een leuke uitdaging vind. Het grootste deel van de baan krijgt een strakke rand om de baan om uitschieters te minimaliseren en de baandelen in het midden moet ook iets op gedrift kunnen worden, dus daar moet ruimte om de bochten zijn.

Modulair
Om opslag en vervoer mogelijk te maken, wordt de baan opgedeeld in stukken van 60x60 centimeter, die met bouten aan elkaar verbonden kunnen worden. Elk deel krijgt zijn eigen powerlus om stroomdippen te voorkomen, die samenkomen op een centrale koppelingsplaat. Verder komen onder de platen ook voorberedingen zodat je de baan op scharen kan neerzetten. Dit is vooral handig voor racen in andere omgevingen (lees: zonder grote tafels). Omdat de baandelen enigzins stapelbaar moeten blijven zal de afwerking strak blijven, zonder scenery; dit kan alleen maar breken.

Bouwproces tot nu toe
Genoeg geschreven en tijd voor bouw plaatjes. Ik ben nog niet klaar, en zal de voortgang blijven posten op het forum. Dit is voor mij een proefproject. Ik heb nog geen idee of ik het bouwen van een baan leuker vind of het racen op een baan. Daardoor maak ik deze baan zoveel mogelijk van afvalhout uit mijn schuur. Dit is wel zo goedkoop wink.gif. Mocht ik het bouwen leuker vinden, dan zullen er nog wel wat banen volgen smile.gif

#2 marcosLM600

Die Hard

• Leden
  • 435 Posts:
  • Interests:slotracen, auto's en Alfa Romeo.......
  • Racebaan:Scalextric
  • Race-club:MNDDB-St Annaparochie

Gepost 19 augustus 2009 - 08:58

ik moet zeggen dat ziet erg mooi uit cool.gif
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

#3 wenamba

Ingeburgerd

• Leden
  • 75 Posts:

Gepost 19 augustus 2009 - 11:23

Dank! smile.gif Ben vanmorgen verder gegaan met schuren en plamuren en ga zodadelijk beginnen met de eerste laag latex aanbrengen. Allereerst heb ik gekeken of de racebaan eigenlijk wel op mijn tafel past zonder problemen. Hier was ik erg tevreden over!

De tafel in kwestie

En nu met racebaan smile.gif

Nog wat andere kiekjes: (ik ben zelf gek op plaatjes kijken, dus hoop dat jullie dat ook vinden wink.gif

Alle losse platen op de kant gezet voor opslag

#4 EvE

Slottrack-master

• Leden
  • 2276 Posts:
  • Racebaan:Scalextric
  • Race-club:SCR-Rotterdam

Gepost 19 augustus 2009 - 11:39

Ziet er inderdaad goed uit en met 1:43 kun je op een kleine ruimte toch een behoorlijke baan kwijt rolleyes.gif
Kijk ook eens op http://www.slotraceclubrotterdam.com en word nou toch eens donateur van Slottrack. Zonder donateurs geen slottrack!

#5 wenamba

Ingeburgerd

• Leden
  • 75 Posts:

Gepost 19 augustus 2009 - 03:52

Laatste update voor vandaag. De baan is in de latex gezet. Zoals ik al geschreven had, is het een probeersel, waardoor ik geen latex gekocht heb. Op zolder had ik nog een emmer witte latex staan, die er dus voor gebruikt is. De latex is lekker ruw, waarmee er hopelijk veel grip ontstaat. Zeker omdat ik kopertape ga gebruiken, is er straks geen magnetische kracht die me op de baan houdt. Ik hoop dat ik kan wennen aan de witte kleur, anders kan er alsnog een andere kleur op gesmeerd worden natuurlijk ...

#6 Mario

Slottrack-master

• Root Admin
  • 1286 Posts:
  • Interests:Slotracing, Corvettes, Flipperen, Apple Computers
  • Racebaan:Houten Baan

Gepost 19 augustus 2009 - 05:57

Ziet er erg leuk uit, ik ga dit zeker volgen! cool.gif
Groetjes,
Mario
Lees hier over Mario's Game Room of bekijk mijn houten baan.
"Getting old is inevitable, growing up is optional"

#7 wenamba

Ingeburgerd

• Leden
  • 75 Posts:

Gepost 20 augustus 2009 - 09:40

Moet nu een aantal dagen wachten op het koperfolie dat besteld is om verder te kunnen. Aangezien ik ook alleen maar standaard Artin (en nep Artin) controllers had, heb ik nu een verzameling controllers op de kop getikt van Ninco en Fly in de hoop dat die beter reageren op hogere voltages (9 tot 12V). Deze heb ik ook morgen hopelijk, zodat de 'driverbox' gesoldeerd kan worden.

#8 gordini

Die Hard

• Leden
  • 953 Posts:
  • Interests:Computers, slotracing, snowbladen,
  • Race-club:Slotracers Leuven - Leuven (B)

Gepost 20 augustus 2009 - 11:14

Ai Wenamba,

Van de Fly controllers ben ik niet op de hoogte, maar de Ninco's zijn nu niet echt een "upgrade".
Vele slotracers inversteren (nou ja) bijna onmiddelijk in een Parma economy controller.
Voor zijn geld de beste controller op de markt. Verkrijgbaar in verschillende weerstanden.

Nu weet ik ook niet wat die Artin trekkers waard zijn, maar en verbetering zal het waarschijnlijk wel zijn.

Greetz en succes met de aanbouw van de baan. Ze ziet er tot hier toe al geweldig uit.
"It's not the money, it's not the win, it's the concentration that makes you feel you have reached a higher level" (Ayrton Senna)

Mijn wagens

1ste houten circuit

http://s113.photobuc...n214/gordini72/

#9 arnaud

Ingeburgerd

• Leden
  • 65 Posts:

Gepost 20 augustus 2009 - 01:55

Absoluut een mooie baan heb je daar gemaakt, helemaal top dat het in 1/43 is.
Leuk ontwerp.
Qua witte latex ga ik in je mee want het bevalt mij prima op mijn baan, hoe het is met een kleinere schaal kan ik niet overmee praten.

Als ik vragen mag welke breedte heb je gedaan voor de slots, ze lijken mij nogal breed? dry.gif

-------------------------------------------------------

obergonring.blogspot

#10 wenamba

Ingeburgerd

• Leden
  • 75 Posts:

Gepost 20 augustus 2009 - 09:34

Hmmm, ik zal morgen nog eens kritisch kijken naar de controllers. Er waren in totaal 6 controllers van 3 merken. Het derde merk kan ik helaas niet direct herkennen. Zijn alle standaard controllers 'slecht'? Dus ook die van SCX, Scalectrix en Carrera? Ik mik namelijk nu op "more bang for my buck". Ik kan namelijk nogal wispelturig zijn in mijn passies, waardoor ik in het begin erg voorzichtig wil zijn met uitgaven. Als ik foto's zie van jullie, met planken vol auto's en mooie banen zie ik dat het snel veel geld kan kosten.

Mijn slots zijn overigens 4mm breed en 6 a 7mm diep. Smallere fresen kon ik niet vinden. Door het aanbrengen van de latex is het slot ook smaller geworden (ongeveer 3,4mm). Dit komt zo goed als overeen met de standaard baanstukken van Artin. De afstanden tussen de banen zijn slechts 6cm waardoor de slots misschien wel groter lijken dan ze zijn. Of wellicht dat de foto iets vertekent. De foto's zijn gemaakt met mijn telefoon, die niet bekend staat als de beste camera op de planeet wink.gif

Dank trouwens voor de comments, want dit geeft mij ook weer stof tot nadenken.

#11 wenamba

Ingeburgerd

• Leden
  • 75 Posts:

Gepost 21 augustus 2009 - 07:31

Wellicht dat jullie het derde merk herkennen op dit plaatje. Ik heb ze namelijk nog niet in huis, maar wil ze gaan ophalen vanavond.

#12 jb70717

Slottrack-master

• Leden
  • 1388 Posts:
  • Interests:1:10 RC Electro Off-Road, Slotracen, Internet, Autosport, Luchtvaart, Darts
  • Racebaan:Carrera

Gepost 21 augustus 2009 - 07:36

Ik zie alleen maar Ninco en een Fly.
de zwarte zijn de oudere versies van Ninco.
maar het ziet er niet al te fraai meer uit... dry.gif een met tape geplakt een met een schroef er door heen....
betaal er niet te veel voor als je ze nog gaat halen. dry.gif
None at this moment

#13 wenamba

Ingeburgerd

• Leden
  • 75 Posts:

Gepost 23 augustus 2009 - 01:19

Ik heb een goede deal kunnen sluiten met de verkoper en heb besloten om ze eens te proberen. Mocht inderdaad blijken dat het niet zo goed werkt, dan is een Parma controller snel genoeg besteld tongue.gif . Ondertussen is de baan bijna rij-klaar. Het koperfolie is gelegd alle 6 baandelen zijn aangesloten om het stroom en er zitten aansluitstukken voor de controllers en de stroomvoorziening op. Vanavond ga ik testrijden in de hoop dat het lekker rijd. Tijdens het leggen van het koperfolie heb ik al wel met een 9volt blok ge-experimenteerd. Hieruit bleek mijn testauto (een Carrara Go Peugeot 908) erg veel last te hebben van slippende banden. Dit natuurlijk door het missende magnetische effect. Tunen van de auto's wordt daarom een volgende stap.

Een aantal foto's:

#14 JeePee16v

Slotstox 1:32 at MNDDB

• Leden
  • 931 Posts:
  • Interests:Audio-Video, F1-Stockcars, autocross

Gepost 23 augustus 2009 - 01:58

Zeer mooi gemaakt, ook de layout zal niet snel vervelen. Zijn er voor 1:43 modellen wel losse onderdelen verkrijgbaar, zoals tandwielen assen motorjes etc etc....
En heb niks gelezen over tijdmeting.. rolleyes.gif ????

#15 Firefighter

Die Hard

• Leden
  • 1173 Posts:
  • Interests:Auto's, Autovisie, Slotracen, RC, Modelbouw, Seat, Skien, Duiken
  • Racebaan:Ninco

Gepost 23 augustus 2009 - 02:37

Leuke baan. Het freeswerk ziet er ook erg netjes uit. Die Ninco controllers zijn een stuk beter dan de standaard controlers van bijvoorbeeld Scx, Scalextric of Carerra. De Fly regelaars zijn echt wel van goede kwalitieit. Qua eigenschappen zijn ze te vergelijken met de veel geprezen Parma's. Het verschil is dat ik vind dat de Fly regelaars beter in de hand liggen. Parma's zijn aan de andere kant nieuw een stuk goedkoper.

Gr,

FF
At least that's what they say

#16 wenamba

Ingeburgerd

• Leden
  • 75 Posts:

Gepost 23 augustus 2009 - 08:48

Losse onderdelen voor Artin (en kloons) auto's zijn niet makkelijk verkrijgbaar. Wel kan je redelijk makkelijk aan loop en sloop modellen komen. Ikzelf heb ongeveer 20 auto's waarvan er 10 rijden en 10 zijn voor de onderdelen. Er zijn gelukkig ook slotcar pagina's speciaal voor 1:43 scale racing, zoals Philippe's 1/43 slot page. Daar zijn verwijzingen naar losse onderdelen zoals siliconen wielen etc.

Tijdregistratie is het volgende onderdeel waar ik aan wil beginnen. Ik twijfel nog wat ik ga gebruiken. Hoogst waarschijnlijk een diy systeem. Waarbij de software open source is en er een tekening is voor de hardware zoals T.U.R.M. Een andere optie is alles zelf ontwikkelen, maar dan niet met losse hardware, maar met een webcam als input. Deze kan je gewoon boven de baan hangen, waardoor je niets hoeft in te bouwen. Weet alleen niet hoe exact deze meet aangezien de refresh rate 60fps is maximaal.

De Fly controller voelt inderdaad erg goed aan, wel is het te gevoelig (vol gas of niets). Het is een 25 Ohm controller. Ik vermoed dat de Ninco controllers een andere waarde hebben, want die reageren beter. Wellicht dat een auto met sterkere motor beter reageert.

Ik heb nu 1 slot up and running. Wat opvalt is dat de oudere typen Artin auto's en de nep Artin auto's "out of the box" beter rijden dan Carrera GO. Als ik overigens alleen rij is het ook goed mogelijk om 1:32 auto's te gebruiken, mits ik het middelste slot gebruik. Driften is erg leuk en door de verschillende bochten nog erg moeilijk :S Ach oefening baart kunst! Dank voor jullie leuke reacties en ik bouw en rij nog even door tongue.gif cool.gif Morgen eerst maar weer eens naar mijn werk na 6 weken vakantie.

#17 jb70717

Slottrack-master

• Leden
  • 1388 Posts:
  • Interests:1:10 RC Electro Off-Road, Slotracen, Internet, Autosport, Luchtvaart, Darts
  • Racebaan:Carrera

Gepost 23 augustus 2009 - 08:54

ach waarom niet slotracemanager (Dos) of Ultimate Racer (windows XP) als tijdsmeeting met een eenvoudige sensor met lichtbrug.. wink.gif
Mooie baan maar ik zou toch voor grijs gaan ipv wit
None at this moment

#18 Merc_A

Die Hard

• Leden
  • 932 Posts:

Gepost 23 augustus 2009 - 09:31

De standaard Ninco controllers die ik uit een startset heb zijn 55 ohm, en die bevielen me altijd prima. Veel soepeler dan de Fleischmann controllers die ik daarvoor gebruikte, en die waren 25 ohm.
Waaruit ik leerde, na discussie hier op Slottrack: hoe meer ohms, hoe langer het traject van zacht tot vol gas - al zullen geoefende racers een kort regeltraject wellicht prefereren, omdat een controller met weinig ohms scherper reageert.

Maarre... mooie baan!!! Ruime en krappe bochten, doordraaier, kuipbocht, helling op en neer, alles zit erin :-)

Merc

#19 wenamba

Ingeburgerd

• Leden
  • 75 Posts:

Gepost 24 augustus 2009 - 08:28

Ookal snap ik de filosofie van Slotracemanager volledig en is exacte timing erg belangrijk, vind ik een Windows pakketje toch net even gebruikersvriendelijker. Het oog wil ook wat en we leven ondertussen al 14 jaar in het windowstijdperk, waardoor ik een beetje verwend ben tongue.gif UR is wellicht wel een optie, dus dank voor de tip. Ik wist namelijk niet dat deze ook aan tijdmeting deden. Ik ontwerp er eigenlijk alleen maar banen mee. Ik ga vanmiddag even een printplaatje ontwerpen voor de sensors en kom hopelijk ookal toe aan het solderen ervan.

Ninco 55 Ohm ... check! Dat verklaart in ieder geval het verschil in rijervaring wink.gif

#20 Mario

Slottrack-master

• Root Admin
  • 1286 Posts:

Gepost 24 augustus 2009 - 02:25

QUOTE (wenamba @ 24.08.2009, 09:28 ) <{POST_SNAPBACK}>
Ookal snap ik de filosofie van Slotracemanager volledig en is exacte timing erg belangrijk, vind ik een Windows pakketje toch net even gebruikersvriendelijker.

Eigenlijk zou je computer+SRM meer moeten vergelijken met een apparaat (bijv. een DS tijdmetingsysteem of een Ninco Pole Position) als met een Windows computer waarop je een tijdmetingprogramma draait. SRM werkt eigenlijk even simpel als een ander gebruiksapparaat (bijv. een TV): computer aanzetten, SRM automatisch laten starten en binnen 10 seconden na aanzetten van de computer kun je al racen. Je komt eigenlijk nooit in aanraking met DOS, alleen met SRM zelf (en dat werkt best gebruiksvriendelijk, al zeg ik het zelf, zeker de komende versie 2.50). Optimaal is om voor SRM een oude, afgeschreven dedicated computer te gebruiken (die anders bij het oud vuil stond) waardoor computer+SRM eigenlijk je tijdmetingssysteem wordt.
smile.gif
Groetjes,
Mario

#21 JeePee16v

• Leden
  • 931 Posts:

Gepost 24 augustus 2009 - 04:10

QUOTE (Mario @ 24.08.2009, 15:25 ) <{POST_SNAPBACK}>
Eigenlijk zou je computer+SRM meer moeten vergelijken met een apparaat (bijv. een DS tijdmetingsysteem of een Ninco Pole Position) als met een Windows computer waarop je een tijdmetingprogramma draait. SRM werkt eigenlijk even simpel als een ander gebruiksapparaat (bijv. een TV): computer aanzetten, SRM automatisch laten starten en binnen 10 seconden na aanzetten van de computer kun je al racen. Je komt eigenlijk nooit in aanraking met DOS, alleen met SRM zelf (en dat werkt best gebruiksvriendelijk, al zeg ik het zelf, zeker de komende versie 2.50). Optimaal is om voor SRM een oude, afgeschreven dedicated computer te gebruiken (die anders bij het oud vuil stond) waardoor computer+SRM eigenlijk je tijdmetingssysteem wordt.
smile.gif

eff tussendoor:

Hey dat wil ik ook. Dat de computer opstart en gelijk SRM er voor tovert...hoe doe ik dat MArio???

#22 Mario

Slottrack-master

• Root Admin
  • 1286 Posts:

Gepost 24 augustus 2009 - 04:14

QUOTE (JeePee16v @ 24.08.2009, 17:10 ) <{POST_SNAPBACK}>
Hey dat wil ik ook. Dat de computer opstart en gelijk SRM er voor tovert...hoe doe ik dat MArio???

Ga even naar het DOS scherm en tik CD \ totdat je in de root zit (dus C:\>)

Tik dan EDIT AUTOEXEC.BAT en vul daarin (helemaal onderaan, als er al iets in het bestand staat):

CD \SRM241 (hier dus de directory invullen waarin jouw courante versie van SRM staat)
SRM

Verlaat het edit programma en sla het bestand op. Reboot nu je computer, hij zou SRM nu automatisch op moeten starten cool.gif

Groetjes,
Mario

#23 JeePee16v

• Leden
  • 931 Posts:

Gepost 24 augustus 2009 - 04:21

Kan ik dit ook doen als ik al in DOS zit? En hoe kan ik opstarten zonder deze autoexec.bat als ik het eenmaal heb ingesteldt??

#24 Mario

Slottrack-master

• Root Admin
  • 1286 Posts:

Gepost 24 augustus 2009 - 04:46

QUOTE (JeePee16v @ 24.08.2009, 17:21 ) <{POST_SNAPBACK}>
Kan ik dit ook doen als ik al in DOS zit? En hoe kan ik opstarten zonder deze autoexec.bat als ik het eenmaal heb ingesteldt??

Dit moet je inderdaad doen als je in DOS zit.

Het AUTOEXEC.BAT bestand wordt altijd uitgevoerd als je de computer opstart, dus wat je dan kunt doen is SRM op laten starten en meteen hierna met de ESCape toets uit het programma gaan.

Groetjes,
Mario

#25 wenamba

Ingeburgerd

• Leden
  • 75 Posts:

Gepost 24 augustus 2009 - 07:28

//offtopic mode
Haha goede oude tijd smile.gif autoexec staat voor "auto execute" wat natuurlijk betekent dat alles in dat bestand automatisch uitgevoerd dient te worden bij het opstarten. Hier had ik ooit ook Norton Commander in staan, want wie kon nou niet zonder! tongue.gif
// end offtopic mode

Tijd voor een testrit filmpje!

#26 wenamba

Ingeburgerd

• Leden
  • 75 Posts:

Gepost 25 augustus 2009 - 10:22

Na wat ritjes lijkt de baan toch last te hebben van een klassieke ontwerpfout. Doordat er een bocht overgaat in een andere bocht onder de brug, is dit punt erg ontspoor gevoelig. Dit werd ook op diverse plaatsen genoemd als risico, maar ik had het niet erg serieus genomen. Het is erg irritant om je auto onder de brug vandaan te vissen! Wellicht wordt dit minder als mijn rij capaciteiten toenemen, maar in een volgend ontwerp, zal ik hier zeker serieuzer mee om gaan!

#27 gordini

Die Hard

• Leden
  • 953 Posts:
  • Interests:Computers, slotracing, snowbladen,
  • Race-club:Slotracers Leuven - Leuven (B)

Gepost 27 augustus 2009 - 10:21

FF correctie, de standaard controllers van Ninco, de zwarte zijn 65 Ohm, de rode zij 55 Ohm.

Dat je wagens slippen is normaal. De baan is nieuw, en heeft nog geen rubberlaag liggen.

Hoe het zit met banden voor 1/43 in de door mij gebruikte merken (Slot.it, NSR) zou ik niet weten wat gebruiken in aftermarket, maar wat wel een goede oplossing is, is het gebruik van Jelclaws. Die hebben 1/43 maten liggen, alleen zijn ze voorzien voor nascar modellen. Maar of dat veel verschil geeft??

Ik heb hier enkele Jelclaws liggen, en moet zeggen, ze zijn zeker niet slecht. In 1/32 moeten ze wel hun meerdere bekennen in Slot.it, eens de snelheid drastisch omhoog gaat, maar op lagere snelheden zijn ze zeker goed.

Op Ebay passeren ze wel eens Link naar Ebay

Verder ben ik niet thuis in de 1/43 wereld. Maar dat je grip zal vinden, na wat "racetijd" betwijfel ik niet.

Greetz Gordini

"It's not the money, it's not the win, it's the concentration that makes you feel you have reached a higher level" (Ayrton Senna)

Mijn wagens

1ste houten circuit

http://s113.photobuc...n214/gordini72/

1 Gebruiker(s) lezen dit topic

0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers